Photobucket
1 2 3 tadaaaaaaaaaaaa...!!
 

Aku (Fieyqa Syafiqah)

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ.
twentythree - 2015, empunya tapak ini .
Encik Mohamad & Puan Salbiah Daughter's.
Aku sayang semua yang sayang aku
Hidup ini Allah bagi SEKALI
Jadi, Hargai .
Click button FB & Twitter di atas

Pot Pet





Borak Santai




Copyright



tingkatkan 'KEYAKINAN DIRI'
4 October 2012 | 10/04/2012 | 0 comments


hari ni nak update lagi kat cik belog yg manis ni, boleh kan ? heheheeh, tak boleh pun, aku tulis jugak kan aku owner kau . hahahahahaha *kegarangan terserlah . zzzzZZZZzzz. 
okay, today i will teach u all about how to tingkatkan keyakinan . hahahahaha berterabur habis ENGLISH aku , biasalah muet aku kan band 6 .. ooppsss, terlebih sudah . hahahahahah . 
macam mana caranya ? okeh ikuti saja RUANG BICARAKU, aikkk . salahhh salaahh ! ikuti saja apa yg ku tuliskan ni . 

Firstly, kita must yakin dan percaya pada diri sendiri . bagaimana ? caranya kita jangan segan or malu malu kucing nak tunjukkan kebolehan dirilah maksudnya. yakin yg kita boleh buat macam orang lain buat. so ? dari situ timbul dengan perlahan lahannya keyakinan dalam diri okeh .

secondly, we cannot be shy terlampau lampau . meaningnya di sini , kalau orang tanya soklan ke kat kita, janganlah tarik tarik org sebelah pulak suh jawap kan , kita kena basuh diri kita tu supaya jangan terlampau malu laahh . be bravelah kan .just give ur answer , salah tau betul itu belakang kira. bila kita malu sangat, nanti org sekeliling kita rasa kita ni terlampau lemah dan tak yakin yg kita boleh buat . so, jangan malu2 ye. malu itu mesti ada, TAPI bertempat lah dear ;).

thirdly, cara kita berjalan. kadang kadang orang sekeliling pandang ke arah cara kita berjalan ok . contoh ok, kalau u jalan terseret seret kasut tu, that mean u malas dan tak ada semangat utk lakukan sesuatu perkara kan ? right ? so , u see, dgn cara u berjalan pun orang sekeliling boleh tahu u ni macam mane orang. change ur walk .berjalanlah dengan penuh keyakinan, barulah org pandang u seorang yg berkaliber dan berwawasan. *betui kaa english aku niee ? hentam je lah labuu .

keempat pulak, u jangan merendahkan diri u tu. u ada kebolehan, tapi  u rendahkan2kan kebolehan yg u ada. example ye "aku tak mampu lah nak buat macam kau buat", "aku tak boleh buat" . jangan berputus asa kalau tak mencuba . change ur mind . walaupun bende tu susah belajar supaya bende tu jadi senang kan ? "aku yakin aku boleh buat", "aku pasti boleh" . so ? kalau kite yakin dengan diri kita, pasti boleh ok dear .

kelima, hargai diri sendiri. siapa lagi nak hargai diri kita kalau bukan diri kita sendiri. jangan perkecilkan diri kita ye. sayanglah sikit ape yg ALLAH dah kasi ni :)

keenam, think positif . so meaningnya, walauapapun masalah yg dihadapi pikir bende tu sebagai positif, walaupun hakikatnya bende tu lah paling negatif. dgn cara kite pikir positif ni lah seolah olah minda kita sendiri mengajak kita ke arah positif . so the end nya pasti bende positif yg akan berlaku kan ? susah nak change mind org ni dari negatif nak tukaq ke arah positif kan . tak payah ambik contoh jauh, aku je dah cukup . hahahahahaha =_=

ketujuh, jangan membanding bandingkan diri kita ni dengan org lain. cthlah kan "aku ni tak sepandai kau, kau  pandai", "aku tak cantik mcm kau, kau cantik", "yelah, aku ni mana banyak harta macam kau kan" . STOP membanding2kan diri kita dengan orang lain . dari situ org nampak kita ni senang dipergunakan, so mestilah ada keyakinan dalam diri kan untuk bercakap .

lastly, kita cubalah selak selak buku buku motivasi diri untuk meningkatkan keyakinan dalam diri kita sendiri.selain tu, kita boleh search search kat youtube ceramah yg boleh memotivasikan diri kita kan . so, ubahlah pemikiran anda dari skearang , wahh kelass kauu syapikaahhh ! hahahahahahaha ,

tiada istilah terlambat untuk berubah, renung renungkan dan selamat beramal , dari saya Profesor syafiqah :) jaga diri, jaga iman, jaga hati . 
wasalam.








PAST | PRESENT